EasyMe

Løser en undskyldning fra KL problemet, hvis der er et empatisk underskud hos lærerne?
Gør henvisninger til den danske model?

Basal konfliktforståelse siger noget om, at hvis den ene part i en konflikt sætter sig igennem på den andens bekostning, opstår der med stor sandsynlighed et empatisk underskud. Det kan komme til udtryk på mange måder, og fortæller noget om hvor levedygtig frustrationen er over de umødte behov, der er forbundet med at være blevet "overrulet". "Taberen" har to valg: oprør eller resignation. 

Man bliver ved med at kredse om det, tænke på det, tale om det, skrive om det, fjendtænke om modstanderen osv. Det empatiske underskud  giver afmægtige udtryk for frustration over oplevelsen af at blive majoriseret med en løsning, som har tilsidesat vigtige værdier og anliggender. F.eks. retfærdighed?, at blive taget alvorligt?, at have tillid til at jeg fortsat kan løse opgaven som lærer/være tilfreds med mit arbejde/ uden at gå ned med stress? eller måske bare at mine anliggender overhovedet er betydningsfulde for den anden part.. Det mønster er velkendt i alle former for relationer. Konflikten aflives ikke ved at blive ignoreret eller talt ned. Tvært imod.

Det der kunne skabe bevægelse eller forandre positionerne kunne være at tage det empatiske underskud meget alvorligt. At italesætte de behov, drømme og værdier hos lærerne, som ikke blev taget i betragtning. Det er sikkert og forhåbentlig dét, der allerede sker i høj grad rundt omkring på skolerne. Indbyrdes blandt lærerne og fra ledelsen til lærerne. For det gør en meget stor forskel at blive set og hørt med empati og høre den anden part/andre reflektere den store frustration og de vigtige anliggender i ens arbejdsliv, som ikke blev taget alvorligt med indgrebet.
Selvom der ikke bliver gjort noget om eller ændret noget ved udfaldet.

Den empatiske effekt har hverken en undskyldning eller en henvisning til den danske model.

 

JEG TILBYDER

inge

 

  - Kurser & foredrag for skoler, gymnasier, institutioner og forældre
  - Supervision for fagfolk - live og via Skype
  - Forældrerådgivning og coaching
  - Studiestøtte til gymnasieelever med ADHD, Aspergers´ m.m.
  - Kommunikation, konflikthåndtering og mediation

KONTAKT

Inge Brink Nielsen
Bodenhoffs Plads 12
1430 København K


Tlf.:      74 42 74 32
mobil:   21 47 57 32
E-mail:  Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.